Az egyetemen nagyszerű didaktikus, módszertanos órákat
találtam, amit nem erős kritikaként szeretnék kijelenteni, de bőven hiány volt
belőle az otthoni tanszéken, pedig tanár szakos hallgató vagyok.
Bár eleinte nem volt könnyű rávenni magam – miután otthon
már minden tárgyamat teljesítettem a hosszú 5év alatt– és már rég az egyéves
gyakorlatomon lehetnék – hogy ismét házi feladatokat kell írni és „kötelezőeket”
kell olvasni. De most már tudom azt mondani, hogy nem (annyira) kötelezőként
tekintek ezekre a kurzusokra és feladatokra, hiszen csak plusz tudással
gyarapodhatok.
Nagy szerepük volt ezekben az oktatóknak, akik nagyon kedvesek,
figyelmesek, rugalmasak és maximálisan felkészültek. Látom, hogy iszonyú
munkájuk van abban, hogy a kurzus úgy valósulhasson meg, ahogy annak kell. És
ez elképesztően motiválóan tud hatni.
A másik az az, hogy nem az elméletbeli
feltételezésekkel foglalkozunk (amik, ki tudja, hogyan valósulnak meg egy tanórán
gyakorlaton vagy akár amikor végzett tanárok leszünk) hanem gyakoroljuk azt,
ami egy tanárnak elengedhetetlen: az óraterv írást. Persze ez a rész senkinek
sem az álommelója, de mivel elvárt tényező, nem árt, ha szerzünk egy kis
rutint (főleg, hogy az egyetemen egyáltalán nem jött elő és gyakorlaton is csak akkor,ha elvárta a mentortanárunk). Nem csak beszélünk róla, hogy hogyan kellene megírni egy
„Unterrichtsentwurf”-ot, hanem tényleg meg is írjuk, ami nem is olyan könnyű. Megtanuljuk, hogyan készülünk elő, a
tervezés folyamatait, a praktikus felépítését az órának, hogy az korosztálynak
és nyelvi szintnek megfelelő legyen. Az órán mindenkiét részletesen
átbeszéljük, értékeljük, fontos következtetéseket vonunk le. És már észre is
vettem, hogy miközben töröm a fejem a feladatokon, csak úgy jönnek és jönnek az
ötletek és írogatom fel őket a füzetemben, hogy de jó, ezt majd az egyéves
gyakorlaton kipróbálhatom.
Persze előfordulnak a kurzuson elméleti
„Stoff” is, amelyek elengedhetetlenek a háttértudásunkhoz, de nem ezen van a
hangsúly.
Itt is volt egy tömbösített
Literaturkritik órám, bár elég menő címmel futott: „Literaturkiritik*erinnen, Blogger*innen und Infuencer –wo ist da der
Unterschied”? (magyarul kb: irodalmi kritikusok, bloggerek és influenszerek
– most akkor mi is a különbség?)
Átmentünk a német irodalom korszakain és kellett írni
recenziót, rezümét 1-1 könyvről, mégis gyakorlatorientált volt a kurzus. Így
például az adott recenziót átalakítottuk blog-bejegyzéssé, hogy ott milyen
formát kap, milyen stiláris változásokon esik át. Az utolsó napon pedig pár-illetve
csoportmunkában hoztunk létre a meglévő recenziókból egy Podcastot
vagy egy kis filmet, azaz vlogot, amint éppen az adott könyvről fejtük ki a
kritikánkat vagy csak társalgunk, bemutatjuk, mit olvastunk, miért ajánlanánk
vagy éppen miért nem.
Egy szó mint száz, a lényeg, hogy újra érzem a tétjét a tanulásnak.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése